Selasa, 12 Ogos 2014

BERTEMU KEMBALI.... Pahlawan seterusnya adalah DOL SAID PAHLAWAN NANING. Naning terletak di antara Melaka dengan Rembau. Taboh merupakan pusat pemerintahan Naning. Dato' Naning Abdul Said dikenali sebagai Dol Said dan merupakan Penghulu Naning. Dol Said telah bangkit menentang British pada 1831.

FAKTOR PENENTANGAN...

  • Mempertahankan Kemerdekaan Naning. 
       - British mendakwa Naning merupakan sebahagian daripada Melaka dan mengarahkan Naning mematuhi peraturan yang ditetapkan di Melaka tetapi dakwaan tersebut ditentang oleh Dol Said dan rakyat Naning.

  • Menentang Bayaran Cukai.
      - Melalui undang-undang 1830, British memaksa Naning membayar cukai sebanyak 1/10 daripada hasil keluaran pertanian Naning setelah mendapati hasil daerah Naning berjumlah 4500 dolar setahun.

  • Menentang Perlaksanaan Undang - undang British.
     - Peraturan Penghulu yang diperkenalkan oleh British mengugat pengaruh dan kuasa Dol Said . Menurut peraturan ini , penghulu dilarang membicarakan kes jenayah. Dol Said diberi amaran oleh British pada tahun 1828 keran menyelesaikan kes jenayah di Naning dan juga diugut jawatannya akan dilucutkan sekiranya beliau tidak mematuhi arahan British.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan